Dag 5, donderdag 26-7-18

26 juli 2018 - Beaune, Frankrijk

Vandaag is het 36+ Eigenlijk te warm om iets te doen! Wij zoeken het dus maar in de grotten, daar is het lekker koel. Als eerste hebben we hotel dieu opgezocht, gebouwd in 1438 speciaal voor de arme zieken die geen ziekenhuis konden bezoeken. Het is een wonder dat daar mensen levend uit kwamen, zo barbaars! Ze werden verzorgd door de nonnen en er waren artsen in dienst die dagelijks langs kwamen. Dit ziekenhuis heeft tot en met 1968 dienst gedaan. In de ziekenzalen lagen 30 patienten per zaal, in rijtjes achter elkaar, in de winter werd het er niet warmer dan 14 graden. Het ziekenhuis draaide op giften en de verkoop van wijnen.                                               Er waren ook kleinere luxere zalen, hier kwamen de betalende zieken te liggen, het was hier ook een stuk aangenamer qua temperatuur. Er werd natuurlijk ook gekookt voor de patienten, de regel was: alles wat koud en nat was, was niet gezond, dus water en peren kon je beter niet eten en drinken, gekookte peren en wijn waren wel gezond, je moest minimaal 1 liter wijn drinken per dag en alle patienten hadden dan ook een karafwijn naast het bed staan.

Na de lunch zijn we naar Patriarche gegaan, de grootste wijnkelder van Bourgondie. De oudste flessen die wij gezien hebben, dateren van 1864. De oudste keldergang dateerde van 1436! Er lagen meer dan 2 miljoen flessen opgeslagen. Aan het einde van de rondgang konden wij wijnen proeven........ Dat was een heel leuke ervaring.... en lekker......!!!   Vanavond gaan we nog ergens een hapje eten en weer plannen maken voor de volgende dag...... natuurlijk eerst nog douchen zolang het kan .....

1. Ruud:
    26 juli 2018
    Wat een morbide interesse in je vakantie. Ziekenhuizen.
  2. Wieke In de Betouw:
    Klinkt als een speciale dag. Ben benieuwd naar de rest
  3. H. klinkhamer:
    27 juli 2018
    Complimenten voor je leuke reisverslag. Ik reis graag met jullie mee. De duurste witte wijnen zijn bij jullie in de buurt te zien en proeven in Puligny Montrachet en Meursault, lieve kleine dorpjes op rond te kijken. Een tip is om met de trein en je fiets naar Dyon te gaan en daar lekker rond te karren, daarna weer terug met de fiets in de trein. Die mag gratis mee mits je deze ophangt in een haak.